Nieuws

Een geslaagde webshop verkoop in 10 stappen

Een online bedrijf verkopen kan overweldigend zijn. Maar ik heb dit ingewikkelde proces vereenvoudigd tot slechts 10 eenvoudige stappen.

Deze gids neemt je mee door elk stadium van het verkoopproces, van de voorbereiding van de verkoop tot de overgang als de koop rond is.

Stap #1: Bereid je site voor op de verkoop

Voor we het over cijfers hebben, neem even de tijd om je in de schoenen van een toekomstige koper te verplaatsen. Het allereerste wat ze zullen doen is je website bezoeken.

Je moet ervoor zorgen dat de site aantrekkelijk is voor nieuwe eigenaars. Als er rommel op staat, navigatieproblemen, en een slechte UX, zien kopers dit als extra werk dat ze na de overname moeten doen.

Beschouw je ecommerce website als een huis. Het is veel gemakkelijker om een huis te verkopen dat turnkey is. De keuken is bijgewerkt. De toestellen zijn nieuw. Al het loodgieterswerk en de elektriciteit werken naar behoren. Zal een nieuwe eigenaar binnenkomen en wat muren verven? Zeker, maar dat zal ze er niet van weerhouden te kopen.

Dezelfde analogie kun je toepassen op je ecommerce site. Je website is waardevoller voor kopers als er aan de achterkant niet veel aan gedaan hoeft te worden.

Wat site-architectuur betreft, mogen je producten nooit meer dan twee klikken van de homepage verwijderd zijn.

Site architectuur home naar categorie naar product grafiek.

Werk je thema bij. Schoon de vormgeving op. Zorg dat de navigatie naadloos is.

Maar bovenal-houd het eenvoudig. Als een nieuwe eigenaar het logo wil bijwerken, wil je niet dat het botst met het thema.

Stap #2: Werk je inventaris bij

Het is gebruikelijk voor e-commerce websites om producten te hebben die niet meer voorradig zijn. Dit is iets waar je vast wel mee vertrouwd bent.

Hoewel je ervoor wilt zorgen dat je de zaak niet verwaarloost terwijl je je op de verkoop voorbereidt, hoef je waarschijnlijk geen tonnen geld in nieuwe voorraad te storten. Met dat gezegd, een website met op bijna elke pagina producten gemarkeerd als “niet op voorraad” zal onaantrekkelijk zijn voor je klanten en toekomstige eigenaars.

Als je uiteindelijk veel producten van de site verwijdert, moet je ook je productcategorieën inkorten, zodat het voor de nieuwe eigenaar zinvol is. 20 of 30 categorieën hebben kan overweldigend zijn voor iemand om op zich te nemen. Maar vijf of tien is veel gemakkelijker te beheren.

Werk de productfoto’s bij van artikelen die nog actief zijn en optimaliseer ze. Zorg er ook voor dat de beschrijvingen zuiver en nauwkeurig zijn.

Je kunt eventueel een uitverkoop houden van een deel van je oude voorraad terwijl je de boel opruimt. Dit helpt je niet alleen organiseren, maar het is ook goed voor je verkoopcijfers (we gaan hier zo meteen dieper op in).

Stap #3: Organiseer je financiën

Je bent misschien geweldig in het online verkopen van producten, maar de meeste ondernemers zijn geen deskundige boekhouders of accountants. Afhankelijk van de grootte en omvang van je ecommerce site, regel je misschien alle financiën in je eentje.

Misschien doe je dat handmatig met een spreadsheet, of misschien gebruik je boekhoudsoftware voor kleine bedrijven.

Als je tot nu toe je boekhouding zelf hebt gedaan, is het tijd om er een professional bij te halen voor je verder kunt gaan met de verkoop van de online winkel.

Je hoeft geen nieuwe werknemer aan te nemen. Neem gewoon een boekhouder of accountant van derden in dienst om je te helpen. In feite is boekhouden het meest uitbestede bedrijfsproces, volgens een recente studie.

Veel ogen zullen tijdens het verkoopproces op de financiën van je bedrijf gericht zijn. Aankomende kopers, advocaten, accountants, taxateurs, geldschieters, adviseurs, en tal van andere mensen zullen je financiële overzichten doornemen.

Verwacht op zijn minst dat je de volgende financiële gegevens hebt voorbereid:

– Laatste drie jaar belastingaangiften

– Inkomstenrekening

– Kasstroomoverzicht

– Balans

Sommige kopers kunnen ook om aanvullende informatie vragen.

Eén foutje in je financiën kan voor kopers al een rode vlag zijn. Ze kunnen het gevoel krijgen dat je hen probeert te bedriegen of dat je gebrek aan nauwkeurigheid en aandacht voor details een probleem is op andere gebieden van de onderneming.

Schone en nauwkeurige jaarrekeningen zijn veel aantrekkelijker voor een potentiële koper.

Stap #4: Organiseer klantengegevens

Hoewel dit niet zo belangrijk is als de financiën van je bedrijf, zal je bestaande klantenlijst uiterst waardevol zijn voor kopers. Als je die aan de nieuwe eigenaar overdraagt, is dat een enorm verkoopargument, vooral in de handel.

De nieuwe eigenaar zal waarschijnlijk meteen willen beginnen met het voeren van marketing campagnes en promoties. Het is veel gemakkelijker om binnen je e-commerce CRM aan bestaande klanten en contacten te verkopen.

Neem dus de tijd om ervoor te zorgen dat al deze informatie juist, bijgewerkt en in orde is.

Verwijder duplicaten. Ontdoe je van inactieve contacten. Zorg ervoor dat de klanten goed gesegmenteerd zijn.

Stap #5: Concentreer je op verkoop en verkeer

De verkoop van een ecommerce zaak gebeurt niet van de ene dag op de andere. Dingen kosten tijd.

Laat het idee van de verkoop van je zaak je niet afleiden van het bedrijf zelf. Vanaf nu ben je nog steeds de eigenaar. Je staat op het punt van de winst te profiteren, en het is belangrijk dat je de zaken gewoon blijft runnen.

Blijf manieren zoeken om je verkoopopbrengsten te verhogen. Blijf verkeer naar je website sturen.

Deze metingen zullen de zaak waardevoller maken voor potentiële kopers.

Als het verkeer afneemt of de verkoop begint te dalen nadat je de zaak te koop hebt gezet, is dat een rode vlag voor nieuwe eigenaars.

Je zult je e-commerce bedrijf misschien niet altijd op zijn hoogtepunt kunnen verkopen, maar je zult er zeker niet de maximale waarde voor krijgen bij een daling.

Zorg dat je weer een aantal maanden een stijgende lijn vertoont voor je de site officieel op de open markt aanbiedt. Als hij eenmaal op de lijst staat, blijf je dan concentreren op de verkoop tot een deal met een koper rond is.

Stap #6: Raadpleeg een waardebepalingsexpert

Hoeveel is je ecommerce website waard? Veel eigenaars denken dat ze het antwoord op deze vraag weten, maar ze hebben werkelijk geen idee.

Je kunt niet zomaar een getal uit de lucht plukken. Anders loop je het risico dat je de website te hoog of te laag taxeert.

In plaats daarvan kan een taxateur van derden je ecommerce website een eerlijke waardebepaling geven. Dit getal mag dan wel niet de uiteindelijke verkoopprijs zijn, het geeft je in elk geval een schatting.

Enkele van de meest voorkomende factoren die aan de waardebepaling van een ecommerce bedrijf toeschrijven zijn:

– Verkeer

– Financiën

– Leeftijd van het bedrijf

– Klantenservice

– Logistiek en afhandeling

– Voorraad

– Relaties met leveranciers

– Technologie

– Intellectueel eigendom

– Octrooien en handelsmerken

Waarom is het zo belangrijk een taxateur te raadplegen?

De taxateur moet je een gedetailleerd verslag geven van hoe hij op een bepaald getal is uitgekomen. Dit rapport kan je aanbieding op de open markt geloofwaardiger maken.

Bovendien kan een juiste taxatie je helpen tienduizenden dollars meer te krijgen voor je bedrijf dan je verwachtte. Bijvoorbeeld, stel dat je aanneemt dat je ecommerce website 100k waard is. Je krijgt een paar aanbiedingen in de buurt van 90k en overweegt te accepteren. Goede deal, toch?

Een taxateur kan je vertellen dat het bedrijf eigenlijk 150k waard is. Opeens lijken die aanbiedingen van 90k niet meer zo geweldig. Je zou kunnen volhouden en wachten tot een koper een betere prijs biedt. Maar je zou dit niet weten te doen zonder de hulp van een professionele taxateur.

Stap #7: Zoek een makelaarsplatform of makelaarsdienst op maat

Er zijn veel online platforms die je kunt gebruiken om je ecommerce bedrijf te verkopen.

Er zijn ook tal van andere gerenommeerde platformen die je kunt overwegen. Enkele van de top opties zijn:

WebshopOvername
Webshops-te-koop
Webwinkel-te-koop

Een makelaarsmarktplaats zal waarschijnlijk de goedkoopste manier zijn om je e-commerce bedrijf te verkopen.

Het inzetten van een full service dienst die het proces kan helpen versnellen zal je meer kosten. Maar je zult waarschijnlijk sneller en voor een hogere prijs kunnen verkopen. Je zult dus met dit alles rekening moeten houden terwijl je rondkijkt voor een makelaar of makelaarsmarktplaats.

Stap #8: Kwalificeer potentiële kopers

Als de website officieel te koop is, kun je niet gewoon achterover leunen en wachten op een bod. Je moet erop uit om kopers te vinden.

Daarom is het handig om een makelaar te hebben die ijverig werkt om je ecommerce site verkocht te krijgen. Als je besluit de site in plaats daarvan op een marktplaats te zetten, overweeg dan een toegewijde verkoper in te huren om gekwalificeerde kopers te vinden.

Vergeleken met een brick-and-mortar bedrijf is het eigenlijk gemakkelijker om een online winkel te verkopen. Dat komt omdat de koper overal kan zijn. Als je een boetiek kledingwinkel in Amsterdam runt, is het onwaarschijnlijk dat iemand die in Groningen woont die zaak zal kopen. Maar als je een ecommerce website verkoopt, doen de locaties van de kopers en verkopers niet ter zake.

Er is dus een goede kans dat je meerdere aanbiedingen krijgt. Voordat je die aanbiedingen echt in overweging kunt nemen, moet je er zeker van zijn dat de koper vooraf gekwalificeerd is.

Als je meerdere aanbiedingen te pakken krijgt, heb je een hefboom in handen om de best mogelijke prijs voor de uiteindelijke verkoop te krijgen.

Stap #9: Voltooi de verkoop

Als je klaar bent om een bod te aanvaarden, is het tijd om de juristen erbij te halen. Bij deze stap hoef je eigenlijk niet veel te doen.

Zorg er alleen voor dat je een juristen hebt die gespecialiseerd is in contractenrecht. Breng je wensen en behoeften over aan je jurist, en die zorgt voor de rest.

De juridische documenten die bij de verkoop van een bedrijf horen zijn ingewikkeld. We hebben het hier over meer dan 50 bladzijden juridisch jargon. Probeer dit niet in je eentje te doen.

Je jurist zal er ook voor zorgen dat je niet blootgesteld wordt aan bepaalde aansprakelijkheden nadat de verkoop voltooid is. Het is dus beslist in je eigen belang om dit goed te doen. In de meeste gevallen kunnen alle handtekeningen online afgehandeld worden, wat ideaal is als de koper zich op een andere plaats bevindt.

Stap #10: Overgang

Als de verkoop eenmaal rond is, overhandig dan niet alleen figuurlijk “de sleutels” en loop weg.

Afhankelijk van je contract kun je verplicht zijn de nieuwe eigenaar bij te staan als onderdeel van het overgangsproces. Dit soort voorwaardelijke verplichtingen in de koop is veel aantrekkelijker voor kopers.

Afgezien van je wettelijke verplichtingen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het proces voor de nieuwe eigenaar vlot verloopt. Waarom zou je je daar iets van aantrekken?

Je reputatie staat hier nog steeds op het spel. Je zou kunnen besluiten om in de toekomst meerdere ecommerce bedrijven op te richten en te verkopen. Mensen zullen je websites niet willen kopen als ze er lucht van krijgen dat je ze na de verkoop in de steek laat.